sunnuntai 2. maaliskuuta 2014

Pulled Pork

On pitänyt jo pitkään kirjoittaa tätä blogia, mutta en ole vain jostain syystä jaksanut. Syynä ehkä lähes 50 tuntiset työviikkoni. Nyt kuitenkin asiaan tuli muutos ja elämäni pitäisi tästä eteen päin helpottua. 

Veljeni piti viime vuoden puolella tuparit Helsingissä ja sieltä saamani innostuksen mukaan päätin itsekkin kokeilla valmistaa Pulled Porkia. Löysin netistä aivan mahtavan pohjeen eräästä blogista ja mahtaa possua siitä tulikin. 

Pulled Pork

Possun lapa
4-6 syöjälle (ehkä :P)
Tarvitset:
noin 2 kilon kimpale possun lapaa tai etuselkää eli kassleria
lihalämpömittari
(uunilämpömittarikin on hyödyksi)
iso minigrip-pussi (2 tai 4 l) tai iso suljettava rasia  marinointia varten
Kuivamausteseokseen:
  • 1 rkl jauhettua juustokuminaa
  • 1 rkl paprikajauhetta
  • 1 rkl chilijauhetta
  • 1 rkl cayennepippuria
  • 1 rkl vastarouhittua mustapippuria
  • 1 rkl suolaa
  • 1 rkl sipulijauhetta
  • 1 rkl valkosipulijauhetta
  • reilu 1 dl (kukkurallinen) ruskeaa sokeria, esim. fariinisokeria


Kuivamausteseos
Marinadiin
  • 1 dl suolaa
  • 1 dl sokeria
  • 2 l vettä
  • 3 rkl tekemääsi kuivamausteseosta
  • 2 laakerinlehteä
Valmistus:
Yleistä aikataulutuksesta: Valmista kuivamausteseos ja marinadi esim. illalla, jotta voit kätevästi marinoida possua yön yli jääkaapissa (marinointiaika mieluiten ainakin 8 tuntia).
  1. Kuivamausteseos ja marinadi: Sekoita kuivamausteseoksen ainekset hyvin keskenään ja sulje se vaikkapa pieneen purkkiin. Kiehauta marinadin ainekset kattilassa niin, että suola ja sokeri sulavat nesteeseen. Jäähdytä marinadiliemi.
  2. Varaa marinoimista varten tiiviiksi suljettava astia (esim. iso  kannellinen rasia) tai iso minigrip-pussi (2-4 l), jonka saa kätevästi ilmatiiviiksi. Laita liha astiaan ja kaada jäähtynyt marinadiliemi lihan päälle. Lihan tulisi peittyä kokonaan. Anna lihan imeä makuja marinadista ainakin sen 8 tuntia, ja käännä liha kertaalleen marinoimisen aikana, jos se on astiassa eikä pussissa.
  3. Paistovalmistelut: Ota marinoitunut liha jääkaapista huoneenlämpöön ainakin puolisen tuntia aikaisemmin. Lämmitä uuni noin 110 asteiseksi. Uunit voivat olla yllättävän epätarkkoja pienemmillä lämpötiloilla paistettaessa, joten tässä kohtaa uunilämpömittari auttaa todellisen lämpötilan selville saamisessa.
  4. Varaa possulle reunallinen paistoastia – nestettä irtoaa ainakin hiukan.
  5. Kuivaa liha nukkaamattomalla paperilla tms, ja hiero lihan pintaan kauttaaltaan kuivamausteseosta. Hiero kunnolla, niin että mausteseos uppoaa lihan syihin, eikä ole enää pois varisevan tuntuista. Mausteseosta saa jäädä jäljelle vielä kypsän lihan maustamista varten – tai jos kaikki menee, niin äkkiäkös tuota sekoittelee tarvittaessa lisää myöhemmin.
  6. Aseta lihalämpömittari possun paksuimpaan kohtaan, niin ettei se koske luuhun. Minun possuni on ollut uuniin mennessä 11-15 -asteinen.
  7. Possun paistaminen: Työnnä sika uuniin keskitasolle, ja säädä lämpömittari hälyttämään 93-asteeseen. Sitten vain odottelua. Minun sikani oli tunnin jälkeen 39 asteessa, 2 tunnin jälkeen 61 asteessa, 3 tunnin kohdalla 80 asteessa, 4 tunnissa 84 asteessa ja vajaassa viidessä tunnissa 93 asteessa. EDIT: Etenkin kassleria käyttäessä monet ovat paistaneet possua huomattavasti pidempäänkin – jopa 12 tuntia. Kannattaa siis varata reilusti aikaa ja kärsivällisyyttä!
  8. Jälkilämmöt: Kun sika on 93-asteinen, katkaise lämpö uunista, mutta jätä possu edelleen uuniin mittareineen päivineen. Se saa hieman jäähtyä ja tekeytyä siellä nyt noin 76-asteiseksi, jolloin sitä vasta aletaan repimään. Tässä meni aika tarkkaan pari tuntia, jona aikana itse keittelin barbeque-kastiketta ja raastelin coleslaw-aineksia.
  9. Repiminen: Tekeytynyt possu otetaan uunista, ja lämpömittari poistetaan. Possu kannattaa nostaa tasaiselle alustalle, jossa repiminen/haarukalla paineleminen on helppoa. Possun saaminen palasiksi ei todellakaan ole vaikeaa – se meinaa hajota kosketuksesta saman tien. Mahdollisen paksumman kamaran voi poistaa pinnasta, ja luut lähtevät helposti nykäisemällä. Itse hauskuus, possun vetäminen on vapaa tyylilaji. Itse käytin isoa haarukkaa, jolla riivin lihat syöntikuntoon sopivaksi erilliseen kulhoon. Ihan pieneksi silpuksi on ehkä turha possua pilkkoa, se on takuumuhevaa ja voi jäädä ihan hyvän kokoisiksi biiteiksi.
  10. Maustaminen ja tarjoilu: Maistele possua, ja jos haluat siihen mukavan tymäkän perusmaun, lisää valmiiksi riivityn possun joukkoon muutama ruokalusikallinen kuivamausteseosta, ja sekoita hyvin. Barbeque-kastikettakin voi halutessaan sekoittaa koko settiin. Mausteseosta ja kastiketta voi tarjota myös/ainostaan lisänä pöydässä, jolloin jokainen voi maustaa possua itse.
  11. Tarjoa sika esim. tuoreiden sämpylöiden välissä mieleisen barbequekastikkeen (tai useampien sellaisten) ja asiaankuuluvien muiden höysteiden (ketsuppi, sinappi jne) kanssa. Coleslaw sopii sämpylöiden väliin myös hyvin.

Näin tarjoilin
Itse laitoin edellisenä iltana lihan marinoitumaan yöksi jääkaappiin. Käytin marinoinnissa minigrip pussia, sillä näin sen paljon parempana vaihtoehtona, ettei tarvitse yöllä herätä kääntelemään lihaa. Kuivamauste seosta minulle tuli annoksesta niin paljon että sitä riitti hyvin vielä ens kertaakin, kun tein pian uudelleen revittyä possua. 

Ystäväni kun valmisti kyseistä possua myös niin pienenä vinkkinä tähän ;) laita possun lapa uuniin nahka ja rasvapuoli ylös päin, jotta possu onnistuu paremmin eikä siitä tule niin kuivaa. Sain myös lihasta tulleella liemellä valmistettua todella hyvän barbeque kastikkeen possun rinnalle.

Barbeque -soosi

n. 2dl lihalientä (paistetusta possusta)
2dl kokista
2 rkl punaviinietikkaa
2 tlk osterikastiketta
3 valkosipulinkynttä
purkki tomaattipyrettä 

Keitetään kaikki kasaan. Noin tunti.

TÄMÄ SOPII AIVAN LOISTAVASTI ESIMERKIKSI ILLANISTUJAISIIN ja täyttää varmasti suuremmankin syömärin mahan.

maanantai 11. marraskuuta 2013

Broiler pesto kesäkurpitsa lasagne!

Löysin ohjeen karppaus sivuilta, vaikken muuten karppaakaan, mutta ohje kuulosti niin hyvältä, että oli tartuttava siihen. Olen kyseistä ruokaa tehnyt jo monet kerrat ja on kelvannut kyllä meidän perheen pienimmällekkin. Muokkasin ohjetta hieman meidän perheelle sopivammaksi.

Broiler pesto kesäkurpitsa lasagne


3 kesäkurpitsaa 
700 g broilersuikaleita naturel 
voita tai öljyä paistamiseen 
1 iso sipuli 
1 valkosipulin kynsi
1 pkt sulatejuustoa (esim. koskenlaskija)
3 dl kermaa tai ruokakermaa 
1 dl vettä 
1 dl pestoa 
½ tl mustapippuria
3 kananmunaa
juustoraastetta

Käsittele ensin kesäkurpitsat: pese, puolita ja viipaloi noin ½ sentin viipaleiksi. Itketä viipaleet levittämällä ne talouspaperin päälle ja ripottelemalla päälle suolaa. Noin 10 minuutin kuluttua pyyhi suola ja viipaleiden pinnalle kohonnut neste pois. Käännä viipaleet ja toista itketys. Itketyksen tarkoituksena on poistaa kesäkurpitsan karvas neste.

Kesäkurpitsan itkiessä kuori sipuli ja valkosipuli, silppua ne ja paista hyvällä lämmöllä broilersuikaleet ja sipuli ja siirrä ne syrjään odottamaan. Ruskista kevyesti hyvin itkeneet kesäkurpitsaviipaleet ja siirrä ne talouspaperin päälle odottamaan.

Lasagne onnistuu parhaiten, kun kesäkurpitsoista valuu mahdollisimman paljon nestettä pois ennen uuniin panoa. Muna saostaa kesäkurpitsan vetisyyttä jonkin verran, mutta itketys ja valutus on silti hyvä tehdä.

Valmista juustokastike: kuumenna kerma ja vesi kasarissa ja sekoittele siihen paloiteltu sulatejuusto, pesto ja mustapippuri. Nosta kasari liedeltä, vatkaa munien rakenne rikki ja lisää ne ohuena nauhana vatkaten juustokastikkeeseen.

Kokoa lasagne voideltuun vuokaan: kesäkurpitsalevyjä, broiler-sipulisekoitusta ja juustokastiketta kerroksittain. Päällimmäiseksi juustoraastetta.

Paista 200 asteessa 45 minuutista tuntiin uunista riippuen ja nauti.

Iloinen isänpäivä juhlija!

Isänpäivä juhlija
Eilen oli kyllä kamala ilma verrattaen tähän päivään. Satoi vettä tihkuttaen ja kamalan kylmä ilma. Nyt taas aurinko paistaa ja ilma näyttää täydelliseltä ulkoiluun, mutta opiskelijana on taas tartuttava pian koulu kirjoihin ja jätettä blogin kirjoittelu hetkeksi.

Tältä näytti eilen meidän ihana isänpäivä juhlija, vaikka äiti hytisi ulkona ja oli valmis menemään sisälle. On se kummallista, miten lapset viihtyvät pihalla on keli sitten, mikä tahansa, mutta onneksi tämä hymy lämmitti äitin mieltä.  Ja mitä nyt ei äiti lapsensa puolesta tekisi.

sunnuntai 10. marraskuuta 2013

Elämäni toinen raakakakku!

Löysin Lily sivustolta ruoka aiheisen kirjoituksen, missä oli raakakaakaobrownien ohje. Mieheni kun syö vain kerran kuukaudessa herkkuja ja nyt isänpäivä ei osunut siihen. Niin oli sitten leivottava jotain terveellisempää. Olisin voinut leipoa kakun vielä pienempään vuokaan, että olisin saanut siitä paksumman, mutta hyvä harjoitus kappale :). Jos et ole makeiden jälkiruokien ystävä tämä sopii sinulle kuin nenä päähän. Kuva ei ole paras mahdollinen, kun oli ilta ja käytin kännykkäni puhelinta.

Raakakaakaobrownie


Raakabrownie-pohja
2,5 dl saksanpähkinöitä
1 dl raakakaakaojauhetta (voit käyttää myös tavallista, sokeroimatonta tummaa kaakaojauhetta, jos et niin piittaa raakuudesta)
ripaus meri- tai vuorisuolaa
1 dl manteleita
2,5 dl pehmeitä kivettömiä taateleita
Laita saksanpähkinät monitoimikoneeseen tai tehosekoittimeen ja jauha niin hienoksi kuin saat, mieluiten aivan jauhemaiseksi. Tehosekoitin voi olla tässä hankala, koska näin pienellä määrällä terät jäävät yleensä sutimaan tyhjää, mutta riippuu tietysti vähän mallista, koosta ja tehoista. Itse käytän sellaista sauvasekoittimen päähän iskettävää "sipulileikkuria", jossa on pieni kulho ja pohjalla viuhuen pyörivät terät. Lisää joukkoon kaakaojauhe ja suola ja pyöräytä sekaisin.
Lisää sen jälkeen joukkoon taatelit muutama kerrallaan ja hienonna. Rouhi mantelit veitsellä ja sekoita raakabrownietaikinan joukkoon.
Taputtele seos pieneen vuokaan tai irtopohjavuokaan (itse käytin halkaisijaltaan 18-senttistä pyöreää uunivuokaa) ja laita jääkaappiin jähmettymään muutamaksi tunniksi. Jälkkäri on valmis jo tällaisenaan, mutta halutessasi voit vielä lisätä kuorrutuksen ja siivutetut mansikat.
Raakasuklaakuorrute (toimii myös sellaisenaan moussena!)
1 tai 2 kypsää avokadoa
3-4 rkl hunajaa (vaahterasiirappi on tässä ihanaa, jos et ole niin tarkka raakuudesta)
1/2 dl raakakaakaojauhetta tai tavallista tummaa, sokeroimatonta kaakaojauhetta
2 tl vaniljauutetta
hyppysellinen meri- tai vuorisuolaa
Sekoita kaikki ainekset keskenään monitoimikoneessa (tehosekoitin voi olla tässäkin huono, jos kannu on kovin suuri, mutta kannattaa kokeilla) ja blendaa kunnes seos on aivan sileää. Levitä kakun päälle ja anna tekeytyä jääkaapissa pari tuntia.
Ripottelin päälle vielä mantelirouhetta, vaikka se ei kuulut alkuperäiseen ohjeeseen. Sekoitin hunajan myös tilkkaan vettä, että sain siitä juoksevampaa.

maanantai 28. lokakuuta 2013

Sirkusta syksyyn!

Raita paita ja hame
Viime lauantaina julkaistiin Polarn O. Pyretin sirkusmallisto ja se olikin aikamoinen härdelli ainakin täällä Turussa. Ihmiset rynnistivät myymälään sisään ennen kuin ovet olivat vielä edes kunnolla auenneet ja kahmivat vaatteita itselleen. Kyseinen päivä sai siis oikein arvoisensa nimen. Ikävää vain oli lasten kannalta, jotka olivat aikuisten mukana sinä päivänä niin hekin joutuivat tämän eläimellisen menon keskelle.

Erityisen suosion sai multiraita viltit, preschool (98-128) kokoiset paidat sekä hameet. Aikaisemmin ei ollut varmaankaan edes raita hameita julkaistu, joten tämä ehkä selitti niiden suosion.

multiraita viltti AW2013
Raidat ovat kyllä ihanan herkullisen värisiä ja ne ihanasti tuovat väriä tähän pohjalaan harmaaseen syksyyn. Itse sain kaapattua tyttärelleni tämän ihanan asun. Paita on kokoa 92 ja hame kokoa 74/92. Hameita ei ollukaan kuin vain kahta kokoa.

En saanut häntä pysymään nätisti paikoillaan, joten oli pakko istuttaa hänet olohuoneen pöydälle :D

Tämän lisäksi ostin suositun raita viltin, sillä se vain on niin ihana ja jos ehkä tulevaisuudessa saan vielä joskus toisen lapsen ja se onkin poika niin tämä viltti sopii kummalle sukupuolelle tahansa.

torstai 24. lokakuuta 2013

Talvi saa tulla!

H&M pipo
Olin tänään muuten vain ostoksilla. Tarkotuksenani vain kuluttaa aikaa ennen töitä, mutta tein todella ihanan löydön Hennesiltä. Löysin tyttärelleni mielettömän söpön oravapipon talveksi, eikä sillä ollut hintaa kuin 6,95e.

Kuva on hieman tumma, mutta ajaa asiansa. Pipoja löytyi koossa 92/104 ja 110/116. Tämän lisäksi bongasin Polarn O. Pyretiltä viime kauden karvalakin vähän kylmemmille talvikeleille.

Polarn O. Pyret karvalakki

Tässäkin taas kuva hieman hämää. Hattu on oikeasti kirkkaan punainen
 eikä taita oranssiin. Saa siis talvi tulla minun puolestani :)

lauantai 14. syyskuuta 2013

Missä se syksy on?

On taas vierähtänyt muutama kuukausi, kun tänne olen viimeksi mitään kirjoitellut. Tänään vietimme tyttäreni nimipäiviä, vaikkei tänään hänen oikeat nimipäivät olleetkaan, mutta epäviralliset ja onhan niitä kuitenkin joskus juhlittava. Tyttäreni nimi tosiaan on Kiida :) ja saman nimisiä tyttöjä pitäisi Suomesta löytyä vain viisi kappaletta.

Innostuin tosiaan leipomaan taas oikein kunnolla. Halusin tarjota jotain suolaista, jotain makeaa ja jotain erilaista. Löysin Hellapoliisin sivuilta todella hyvän Feta-pesto -piiraan ohjeen ja piiras saikin kyllä kehuja ja katosikin vuuasta hyvin nopeasti. Muokkasin reseptistä pikkaisen omannäköisen.

Feta-pestopiiras



Pohja:

150g margariinia
1/2tl suolaa
3dl vehnäjauhoja
7 lehteä tuoretta basilikaa
1/2dl kermaa

Täyte:

200g fetajuustokuutioita
6 aurinkokuivattua tomaattia paloina
2dl kuohukermaa
3/4dl pestoa
3 munaa
175g mozzarellajuustorastetta

Nypi rasva, suola ja vehjäjauhot murumaiseksi seokseksi.
Lisää nopeasti sekoittaen silpottu basilika ja vesi ja käännä taikina tasaiseksi.
Painele taikina halkaisijaltaan 14-16cm piirasvuuan pohjalle ja reunoille.
Paista pohjaa 200 asteessa uunin keskitasolla noin 10min.
Ota pohja pois uunista ja ripottele sen pinnalle feta ja paloitellut aurinkokuivatut tomaatit.
Sekoita kerma, pesto, munat ja mozzarellaraaste keskenään ja kaada täytteiden päälle.
Jatka kypsentämistä 200 asteessa noin 30min tai kunnes pinta on hyytynyt ja saanut pikkaisen väriä.

Tämän lisäksi leivoin perinteisen kermakakun. Mihin laitoin täytteeksi tänä vuonna poimittuja mustikoita, mansikoita ja kermavaahtovanukas täytettä. Sokerikakku -pohjan löysin Kinuskikissan sivuilta.

Perinteinen täytekakku



Ainekset:

5 munaa
sokeria
vehnäjauhoja
perunajauhoja
2tl leivinjauhetta

Voitele ja korppujauhota vuoka (halkaisija  n.24cm)
Ota esille kaksi samankokoista lasia
Riko munat toiseen lasiin
Kaada toiseen lasin saman verran sokeria
Kaada sokeri kulhoon
Mittaa tyhjentämääsi lasiin edelleen munien kanssa yhtä paljon jauhoja. Jauhojen suhde on seuraava: 50-75% vehnäjauhoja ja loput perunajauhoja. Laita päälle 2tl leivinjauhetta ja sekoita kaikki keskenään lusikalla.
Kaada munat kulhoon ja vatkaa sokerin kanssa kovaksi vaahdoksi. Vaahdon tulee olla väriltään vaaleaa ja kun tiputat vatkaimella kuvion vaahdon pinnalle niin se jää siihen hetkeksi.
Siivilöi jauhot munavaahtoon pienissä erissä nuolijalle käännellen.
Kaada lopulta taikina jauhottuun vuokaan.
Paista uunin alatasossa noin 40 min 175 asteessa. Laita leivinpaperi vuuan päälle ettei kakun pinta pala.
Muista kumota kakku pian uunista oton jälkeen ettei se jää kiinni vuokaan niin kuin minulle kävi ;)

Kostutus:

Omatekemällä kesän marjamehulla

Täyte:

Mustikoita
Mansikoita
Kermavaahto 2dl + vanukasta sekoita 120g (sekoita keskenään)

Päälle:

Valmis syötävä siirtokuva (ostettu Citymarketista)
Kermavaahtoa

Viimeisenä mutta ei vähäisempänä tein mieheni mieliksi raakakakun. Sehän on nyt trendikästä syödä raakaruokaa ;) kakku oli elämäni ensimmäinen ja mielestäni onnistuikin ihan hyvin. Kakku muistutti hyvin paljon koostumukseltaa juustokakkuja, mutta se oli täysin erinlainen aineksiltaa. Kakussa ei oikeastaan ollut mitään epäterveellistä, vaikka olikin hyvää. Kakun nimi voisi olla...

Pähkinäkookostaateliraakakaakoa -kakku :D


Pohja:

3dl mantelijauhoa
3dl hienonnettuja saksanpähkinöitä
3dl hienonnettuja kuivattuja taateleita
ripaus suolaa
1/2dl kookosöljyä

Täyte:

4dl cashewpähkinöitä
vettä
1dl raakakaakaovoita
6rkl raakakaakaojauhetta
2dl kookospalmusokeria

Hienonna pohja-ainekset todella hienoksi muruseokseksi ja sekoita ne keskenään käyttämällä vaikka tehosekotinta. Saat niistä massan, jonka painelet irtopohja vuuan (halkaisija n.24cm) pohjalle (pohjan ja reunojen väliin pingotat leivinpaperin).
Laita hetkeksi pohja jääkaappiin jähmettymään.

Täytteen valmistat laittamalla cashewpähkinät blenderiin ja vettä niiden päälle niin että ne juuri peittyvät. Jauha vesi ja pähkinät mahdollisimman sileäksi. Massa saa olla paksua.
Sulata kaakaovoi vesihauteessa.
Lisää voi, sokeri ja kaakaojauhe (ja halutessasi minttu uute) cashewkermaan ja pyöritä täyte jälleen sileäksi.
Kaada täyte lopulta pohjan päälle ja hyydytä kakkua yön yli jääkaapissa.

Päälle ripottelin vielä kookoshiutaleita koristeeksi, kun kakku oli valmis.